Οι δουλειές πάνε καλά…

Το image του Off Road πουλάει, και οι γκουρού του marketing το ξέρουν. Το γιατί συμβαίνει αυτό σήμερα, ενώ μέχρι χθες η προβολή καθαρόαιμων εκτός δρόμου χαρακτηριστικών φαινόταν να μην ενδιαφέρει κανέναν και σε πολλούς φάνταζε και ως πολιτικά μη-ορθή, δεν το ξέρω. Ίσως ο Ντίνος να μπορεί να μας το εξηγήσει, σαν γκουρού της επικοινωνίας που είναι και ο ίδιος.
Στην τελευταία έκθεση SEMA (Specialty Equipment Market Association) πάνω από εξήντα βελτιωτές και κατασκευαστές οχημάτων παρουσίασαν τα προϊόντα τους τονίζοντας τον εκτός δρόμου χαρακτήρα τους, και όχι τόσο τα στοιχεία άνεσης και πολυτέλειας. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση εξειδικευμένων automotive προϊόντων στον κόσμο, η οποία γίνεται κάθε χρόνο στο Las Vegas από το 1967.

wrangler2.jpg

2007-jeep-wrangler-04.jpg

home_main.jpg

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το καινούργιο Jeep Wrangler JK, το οποίο, με δύο 44άρηδες άκαμπτους άξονες μπορεί πλέον, σύμφωνα με τους βελτιωτές του, να πάρει 35άρια με τρεις ίντσες lift, ενώ με το diesel μοτέρ-διαμάντι της Daimler-Chrysler αποκτά εντελώς καινούργιο χαρακτήρα…

1-2007-mercedes-g55-amg.jpg

…το Mercedes G-Wagen, το οποίο η Daimler Chrysler επανατοποθετεί στη Αμερικανική αγορά τονίζοντας στην καμπάνια της την κορυφαία μηχανική του αντοχή και τον καθαρά εκτός δρόμου κατασκευαστικό του προσανατολισμό….

crsm0000000002.jpg

…και το Toyota FJ Cruiser, το οποίο προβάλλεται από την εταιρεία σαν ο απευθείας απόγονος του θρυλικού FJ40. Η Toyota διατήρησε το IFS και δεν εξόπλισε το FJ με άξονα εμπρός, κίνηση που χαρακτηρίστηκε “άτολμη” από τους οπαδούς της και απέσπασε καυστικά σχόλια από τους υπολοίπους. Περί μηχανικής αρτιότητας βέβαια κανένα σχόλιο, καθώς το FJ είναι στην ουσία ένα μικρότερο και ελαφρύτερο LC120.

1951IMG_20302-med.JPG

Στην λαμπερή έκθεση, αυτές που σίγουρα έδειχναν στο φυσικό τους περιβάλλον ήταν οι μοντέλες της Toyo Tires, αλλά και όλα τα κορίτσια στα περίπτερα των βελτιωτών. Λάσπη υπήρχε πολλή, αλλά μόνο στα video walls, ενώ κάποιες βελτιώσεις, όπως αυτή του πίσω φορητού εργάτη στο FJ, που καταστρέφει την γωνία εξόδου, είναι μη εφαρμόσιμες στην πραγματική ζωή. Σκεφτήτε μόνο ποιό το νόημα του να βάλεις ένα 500άρι G-Wagen αξίας 100.000 $ σε πραγματική εκτός δρόμου δοκιμασία, όταν με βάρος κοντά στα 3000kg τα προβλήματα που θα δημιουργήσει θα είναι περισσότερα απ΄αυτά που θα λύσει, τη στιγμή που ένα customαρισμένο και ελαφρωμένο παλιότερο G-Wagen θα δουλέψει πολύ καλύτερα, με πολύ μικρότερο κόστος. Ή, στην ίδια λογική, πόσο διαφορετικό μπορεί να είναι ένα καινούργιο FJ από ένα τρίθυρο 90άρι Cruiser τη στιγμή που από μηχανικής πλευράς οι διαφορές τους είναι πραγματικά λίγες… Όσο για το νέο Jeep, ήδη οι τιμές των τελευταίων Wrangler TJ είναι πολύ ψηλότερες από αυτές του καινούργιου, καλύτερου σε πολλά σημεία (αλλά και βαρύτερου) JK. Δεν μπορώ όμως να μην παραδεχτώ ότι κάποια προϊόντα είναι πολύ-πολύ λαχταριστά, ότι τα παραπάνω οχήματα είναι πράγματι εξαιρετικά, και ότι αυτή η μόδα του off road έχει και τα καλά της…
Μην ξεχνάμε ότι σκοπός όλων των προϊόντων είναι το κέρδος και σε αυτό δεν υπάρχει απολύτως καμμία εξαίρεση. Προτιμώ λοιπόν να βλέπω σοβαρές εταιρίες όπως η Dynatrack, η ARB, η Warn και δεκάδες άλλες, να αναπτύσονται, έστω και λόγω μόδας. Προτιμώ να βλέπω οχήματα σαν το JK και το FJ να γίνονται best sellers, έστω και λόγω μόδας, αντί τα καθαρόαιμα οχήματα περιπέτειας να λιγοστεύουν συνεχώς δίνοντας ένα-ένα τη θέση τους σε βαρετά οικογενειακά SUV. Σίγουρα αυτή η μόδα απομακρύνει το ενδεχόμενο, σε μερικά χρόνια, όλα τα καινούργια 4Χ4 να διαθέτουν αυτοφερόμενο πλαίσιο, ανεξάρτητες αναρτήσεις σε όλους τους τροχούς και λίμπιντο νυσταγμένης αγελάδας.
Μέρος της υπεραξίας αυτής της μόδας θα βρει κάποια στιγμή, μέσω των επενδύσεων σε έρευνα και εξέλιξη, το δρόμο της προς τις πλαγιές των Καρπαθίων, τα δάση του Έβρου και τις ανοικτές εκτάσεις των Μεγάλων Ταξιδιών, στα χέρια της μικρής μειοψηφίας αυτών που πραγματικά χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό τους γιʼαυτό που σχεδιάστηκε, και τους οποίους η γκλαμουριά των εκθέσεων τους αφήνει αδιάφορους, με εξαίρεση τις μοντέλες. Το ίδιο έγινε τα προηγούμενα χρόνια με τον εξοπλισμό Outdoor, τα τεχνικά υλικά και τις μεμβράνες διαπνοής.

Mike Miskis


You must be logged in to post a comment.